Hee Blafono! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Suzanne Loon - WaarBenJij.nu Hee Blafono! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Suzanne Loon - WaarBenJij.nu

Hee Blafono!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

10 Maart 2009 | Ghana, Accra

Blafono!

Hallo lieve vrienden en familie en anderen die dit lezen,

Hier dan eindelijk een berichtje van mij uit het verre warme Ghana!

Na een superleuk en geslaagd afscheidsfeest, en een leuk en druk afscheid op schiphol begon onze reis naar Ghana. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, want we hebben al zoveel meegemaakt in deze week. Zoveel nieuwe indrukken!

Onze vliegreis ging goed, ook al waren sommigen van ons wat bang dat we gingen neerstorten. We maakten een tussenstop bij Tripolie in Libie. Hier hadden we als 5 blanke meiden erg veel bekijks. In het begin is al die aandacht wel leuk, maar na een tijdje is het wel storend. Hierna vlogen we door naar Accra. De hoofdstad van Ghana. Toen we het vliegtuig uitstapten was het enorm warm, net of er een klamme deken over je heen lag. Stonden we daar in onze dikke truien en schoenen met sokken in 35 graden. We werden hier opgewacht door Sjef. Dit is onze begeleider en contactpersoon gedurende onze stage hier. Hij komt uit Nederland, maar is al een tijd in Ghana. Er kwamen ook meteen iets van 7 Ghanezen op ons af, die ons wilden helpen met onze koffers. En wij dachten dat deze bij Sjef hoorden, dus lieten we ze wel helpen. Maar naderhand wilden ze natuurlijk geld. Ik ging snel in de taxi zitten met Melanie en Veerle, maar Anouk en Judith hadden nog 5 euro gegeven. We reden naar een hotel in Accra. Hier zouden we de eerste nacht doorbrengen. We reden hierheen met de taxi, maar de chauffeur wist de weg niet, en de benzine was op. Maar we kwamen gelukkig veilig bij het hotel aan. Maar er was iets fout gegaan, en daarom waren er te weinig kamers. Dus sliepen Veerle en ik gezellig bij elkaar in bed.
De volgende dag hebben we boodschappen gedaan, en onze euro’s ingewisseld. Hierna gingen we eindelijk op weg naar Ada Foah! We gingen met de trotro. Hier reizen eigenlijk alle Ghanezen mee, dit zijn kleine busjes, die als ze helemaal volgepropt zitten, 24 mensen kunnen vervoeren. Deze trip duurde 2u, en onderweg keken we onze ogen uit. Je zag echt vanalles, de Ghanese vrouwen lopen met schalen eieren/water of bananen op hun hoofd, dan ligt er weer een vrachtwagen op z’n kant op de weg, of je moet stoppen voor een kudde geiten. We kwamen ook langs de bouw, hier lopen 2 studenten van bouwkunde stage. Edwin en Stijn. En daarna gingen we meteen langs het Dangme East Hospital. Hier gaan wij stagelopen. Best een ruim opgezet ziekenhuis. De gangen lagen vol met Ghanese inwoners met kleine kindjes. En hierna kwamen we dan uiteindelijk aan bij ons huis! We waren zo benieuwd. Het is een groot huis met veel kamers en een grote tuin met palmbomen. Alleen zitten we niet met z’n 5en maar met zn 6en in huis. Sjef woont bij ons. Of liever gezegd, wij wonen bij Sjef in huis. Dit was wel een kleine tegenvaller, want we dachten dat we met zn 5jes in een huis zouden zitten. Maar aan de andere kant is het ook wel fijn dat Sjef bij ons woont, hij weet heel veel en kan ons goed begeleiden.
Ik slaap bij Anouk op de kamer, en de rest heeft allemaal een eigen kamer. Maar wij vonden het wel zo gezellig met z’n 2en. Nadat we onze kamers hadden ingericht, bedden opgedekt, koffers uitgepakt en de klamboe opgehangen, gingen we naar de naaister. Deze ging onze maten opmeten, voor een verpleegstersjurkje. Ghanezen zijn echt heel vriendelijk, want als je bij iemand thuis komt, vragen ze eerst hoe het met je gaat en ze bieden je een stoel en drinken aan, en dan pas vragen ze wat je komt doen. Op straat begroet ook werkelijk iedereen je. Overal roepen ze ook Blafono naar ons. Dat betekent blanke. En dan moet je Namlium terugroepen, dat betekent zwarte. Ook vraagt iedereen hoe het met je gaat, en waar je vandaan komt. En ze heten je allemaal welkom.
Deze eerste avond zijn we uit eten gegaan met Sjef. Naar the Brightest Spot. Erg gezellig. Overal op straat lopen trouwens jonge geitjes, kittens en kippen. En bij Brightest spot zaten ook veel kikkers. En ik kon het niet laten om er eentje op te pakken, maar deze bedacht dat hij ineens erg nodig naar de wc moest volgens mij, want hij plastte mijn hand helemaal onder. Doet me denken aan een verhaal in Renesse..
Teruggekomen in ons huis ging ik nog even douchen. De douche is bij ons een hok buiten, in het begin was dit echt heel erg wennen. Want de eerste keer zat er een kakkerlak en een kikker. Dus de buren zullen ons gegil waarschijnlijk wel gehoord hebben.

De volgende dag gingen we naar het eiland. Alork Pem. Dit is een eiland in de buurt, waar 2 studenten van welzijn, Naut en Marjolein stagelopen, en waar ook een malariaproject loopt, waar wij misschien aan mee gaan doen. We liepen naar de aanlegsteiger waar Kwami, een jongen van het eiland, (kwami betekent zaterdag) ons naar het eiland bracht met een houten bootje. Het was iets van een uurtje varen over de Lake Volta. Echt een heel mooie rivier. Het valt me ook op dat het hier bij Ada Foah allemaal erg mooi groen is, mooie palmbomen en veel water. Aangekomen op het eiland ontmoetten we John, een Ghanees die ook meedoet met het malariaproject. Deze ging ons met een aantal anderen rondleiden. We kregen ook de Ghanese handdruk van iedereen. Echt heel grappig, je slaat eerst de handen tegen elkaar aan, dan geef je elkaar een hand en dan knip je zeg maar met je middelvingers. Erg lastig, maar we zijn er goed op aan het oefenen haha. Op het eiland wonen de mensen in hutjes van klei gemaakt, met rieten dakjes. De mensen zijn hier ook enorm vriendelijk. En de kleine negerkindjes zijn zo schattig. John bood er ons nog eentje aan. Dus wie weet neem ik er echt nog eentje mee naar huis! We liepen ook langs de school, en alle kindjes kwamen op ons afrennen en wilden met ons spelen en onze handen vasthouden. Ik was aan het filmen, en dat vonden ze ook helemaal geweldig, en alle kindjes wilden ook op de foto. Ze waren echt heel schattig, maar na een tijdje ook wel vervelend, want ze wilden niet loslaten en pakten je echt overal vast. Voordat we weer terug naar Ada gingen kregen we nog een kokosnoot te eten, de kokosmelk is niet echt mijn favoriete drankje heb ik ontdekt, het vlees gaat opzich wel. Judith vond het ook niet zo lekker, en voerde het aan de kippen en de geiten, maar dat vonden ze niet ze niet zo leuk volgens mij haha! Ze gebruiken het vlees van de kokosnoot ook om lekken in de boot mee te dichten.

Gedurende de 3.5 maand dat we hier zitten mogen we ook gebruik maken van het zwembad bij het hotel Tsjarleys Korpey. Een enorm luxe hotel. Als je hier bent denk je al helemaal dat je op vakantie bent. Als je in het zwembad ligt, kijk je ook uit op de Lake Volta, en je ligt op ligbedjes onder de palmbomen. Echt heerlijk! Tot nu toe zijn we er iets van 3 keer geweest.
Het is wel raar, want het is hier allemaal zo luxe, en als je daar buiten stapt zie je de armoede echt heel goed. Mensen zijn tussen het vuil op zoek naar eten, ze poepen en plassen overal.
Dat is ook echt wel wennen, de dorpsbewoners kennen geen toiletten, die gaan gewoon buiten in de bosjes. En het strand is ook vlakbij, en het ziet er supermooi uit eigenlijk. Wit zand en palmbomen en blauw water. Maar als je dan wat verder kijkt zie je allemaal afval op het strand, en weer mensen die hier gewoon hun behoefte doen. Ze kennen ook geen afvalbakken, overal ligt het vuil gewoon op straat.

En eigenlijk zouden we deze vrijdag moeten beginnen met onze stage in het ziekenhuis, maar het was 6 maart Independance day. Dus groot feest in Ghana! We werden ’s ochtends opgehaald door John en Kwami, die hadden dat maandag aan ons beloofd. En we gingen naar het voetbalveld in Ada Foah. Alle scholen hadden een soort team, en die gingen dan marcheren, en hier konden ze een prijs voor krijgen. Ondertussen kregen we nog een tropische regenbui, echt heerlijk om even af te koelen. Alleen leek het naderhand nog warmer. Hierna gingen Judith en ik met John en Kwami naar een eiland waar het ook feest was. Anouk was niet zo lekker, en de rest was naar de markt in Kasseh.
We gingen hier ook weer heen met de boot, alleen deze was dus op een aantal plekken lek. Maar het was gelukkig niet zo ver varen. Aangekomen op het eiland (waar ik de naam niet meer van weet) waanden we ons echt op jamaica of iets dergerlijks. We zagen aan de ene kant de Lake Volta, en aan de andere kant de zee. En het was vrij druk met westerlingen, en rijke Ghanezen. En overal werd reggea gedraaid, Akon en Bob Marley zijn heel geliefd hier. Wel leuk, want dat kunnen wij dan ook meezingen. Je kon hier drinken halen en je kon relaxt zitten. En er waren voetbal en volleybal wedstrijden, er werd gedanst. wel grappig om dat een keer te zien. De Ghanese vrouwen schudden heel erg met hun kont, en ze rijden allemaal tegen elkaar op. Dus wij deden maar niet mee. Nadat we wat hadden gedronken liepen we naar het strand. Hier was het wel schoon en kon je eventueel zwemmen. Alleen waren wij onze zwemspullen vergeten. Dus helaas. Na een tijdje besloten we toch maar weer terug naar Ada Foah te gaan. Alleen Kwami had geen zin meer om te peddelen. Dus Judith en ik en John hebben gepeddeld, en steeds het water uit de boot geschept. Maar heel goed zijn we daar niet in, want we vaarden steeds bijna tegen de vastliggende boten aan. Al met al was het echt wel superleuk. Alleen waren we echt superverbrand toen we thuiskwamen.

’s avonds zitten we meestal buiten wat te drinken, het liefst een wijntje want dan slaap je lekker. Want ’s nachts koelt het vrijwel niet af. Het is dan nog iets van 30 graden. Maar ik ben er ondertussen al wel wat aan gewend. En anouk en ik hebben een ventilator op onze kamer. Dus dat is wel te doen.

Zaterdag zijn we naar de markt in Accra geweest. Ook echt een hele ervaring. Iedereen noemt elkaar brother en sister. En allemaal vragen ze, how are you, of watsup? Echt heel leuk. En iedereen geeft je ook een hand, wel hun rechterhand. Want als je de linkerhand geeft is dat onrespectvol. Want die gebruik je alleen om je billen mee af te doen als je naar het toilet bent geweest.
De mensen op de markt zijn wel erg opdringerig, ze roepen steeds dat je moet komen kijken, en dat je dingen moet kopen. Het is wel erg leuk om af te dingen. En het kost hier echt zo weinig allemaal. Dus ik heb al best veel gekocht, wat niet mijn bedoeling was. Maar dat probleem hadden we allemaal. We waren vandaag met zn 12’en. Ook met de andere studenten. De twee jongens en bouwkunde en 4 van welzijn.
Op de terugweg gingen we nog met een stel naar de Shoprite in Accra. Hier hebben we even gekeken voor kleren en eten. En we kregen een lift aangeboden van Eddie. Een Nederlander die hier voor 2 jaar woont voor zijn werk. En hij had een superluxe jeep waar we met 9 man inkonden. Best relaxed.

Dit was mijn week even samengevat. Ik heb echt nog veel meer meegemaakt, maar dan wordt het echt een veel te lang verhaal. Ik vind het tot nu toe echt superleuk hier, en ik hoop dat dat de komende tijd ook blijft. We hebben een leuke groep en dat scheelt al veel.
Ik heb ook een nieuw Ghanees nummer: 0241997487. Dus hierop ben ik te bereiken.
En als jullie iets van een kaartje willen sturen kan dat naar dit adres:
Dangme East district Hospital
P.O Box 18
ADA.

Ik kan alleen in het ziekenhuis op internet, dus ik weet nog niet of ik vaak verhalen op deze site kan zetten. Maar ik probeer het!
Tot de volgende keer weer!

Liefs,
Suzanne


ps; het duurt echt enormm lang voordat ik hier op internet kan. We zitten hier nu al een uur, en eerst deed de stroom het niet, en daarna internet niet, en nu is het gewoon ontieglijk traag! Daarom weet ik niet of ik mijn foto's nu ook al kan plaatsen! En anders moeten jullie nog even in spanning blijven.
Allemaal bedankt voor alle leuke berichtjes, en kaarten en smsjes!

  • 10 Maart 2009 - 14:23

    Ilona:

    Hey..
    Vet joh.. al zoveel meegemaakt! Echt super. Ben benieuwd naar de foto's:D
    Maar geniet maar lekker.. Hier is het echt rot weer namelijk! :( Ik ben jaloers op jou;)
    xx ilona

  • 10 Maart 2009 - 14:36

    Anne:

    Hey suzanne,

    Super joh dat je nu daar zit! Het komt me allemaal zo bekent voor haha! Owja nog even wat tips: Namlium ken ik niet, wij zeiden altijd numblajumoe.
    emensaminja lo betekend hoe gaat het. en als ze dat aan jou vragen zeg je gewoon eeey (betekend het gaat goed)
    Dan kan je voor internet ook nog terecht in Kasseh. als je dan vanaf het busstation richting markt loopt moet je nog verder rechtdoor. Daar zit een internetcafetje.
    Heel veel plezier daar en ik blijf je verhalen volgen!

    Groetjes Anne en Mark natuurlijk ook

  • 10 Maart 2009 - 14:38

    Marianne Noten:

    Hey suzanne!
    Dat klinkt allemaal super, ben zo jaloers.. Voor mij duurt het namelijk nog 6 weken!
    Wat grappig dat je stijn daar al hebt gezien, alles goed met hem?
    Nog veel plezier daar, blijf je verhalen volgen.. :)
    Liefs, Marianne

  • 10 Maart 2009 - 14:39

    Lieke:

    Heeej!!
    Kikkers blijken op konijnen te lijken ;) Drink maar niet te veel kokosnootsap, dadelijk lust je ook geen malibu meer!!!
    Toevallig je bob marley pruik niet meegenomen naar Ghana??
    Leuk verhaal :)
    We bellen, liefs

  • 10 Maart 2009 - 14:41

    Sanne:

    Hey Suus,
    Echt relax dat je daar zo in Ghana zit. Echt genieten!
    Is weer is een andere manier van studeren...
    X Sanne

  • 10 Maart 2009 - 14:45

    Bart:

    Klinkt allemaal super leuk joh! Na een weekje al zoveel meegemaakt, dat beloofd wat! ;)

    Nou ben ik wel benieuwd hoe het met die 2(!) koffers van 24(!) kilo is gegaan? Of heb je toch of voor de medicijnen of voor de kleding moeten kiezen? :P

    X Bart

  • 10 Maart 2009 - 14:50

    India:

    jooo suzer!!!!
    Echt zo leuk dat je me belde vanmiddag!!!!
    is het toch nog gelukt om op internet te gaan. Ik hoop dat jeje al beter voelt dan vanmiddag!

    keep the spirit going girl! suc6 met je eerste dagen in het ziekenhuis.

    kuss

  • 10 Maart 2009 - 14:58

    Mandy:

    Suzel!

    Wat een verhalen al in één week! Ben erg benieuwd wat je nog meer allemaal gaat beleven en hoe het in het ziekenhuis bevalt. Geniet lekker verder en hopelijk kun je ons op de hoogte blijven houden!

    xxxx

    Ps. Als je nog extra ruimte in je koffer hebt mag je voor mij ook wel zo'n kindje meenemen ;)

  • 10 Maart 2009 - 15:10

    Suzer:

    Hallo allemaal, echt super dat jullie allemaal zo snel reageren! Ik ben nu bezig met een paar foto's, maar de accu van de laptop is bijna op. Dus ik vrees het ergste ;) Maar ik heb heeeel veel mooie foto's die ik er zeker binnenkort op ga zetten!
    Liefs!

  • 10 Maart 2009 - 15:12

    Carin:

    Suzer!!

    Had je vanochtend al gesproken. Toen je nog zielig alleen zat, maar voel je je al beter aangezien je nog berichtje hebt kunne plaatsen?
    Wel leuk !! Leuk om je verhalen te lezen enzo!!
    Ben stieken wel jaloers op je!!

    Ik moest echt lachen om deze zin :
    En ik kon het niet laten om er eentje op te pakken, maar deze bedacht dat hij ineens erg nodig naar de wc moest volgens mij, want hij plastte mijn hand helemaal onder. Doet me denken aan een verhaal in Renesse..

    hahahahahaha, ik denk dat jij zulke dieren gewoon aantrekt :P

    Ik spreek je snel weer!!
    Liefs Carin

  • 10 Maart 2009 - 15:14

    Carin:

    Je zit er nu gelijk met mij op de site zie ik. Er waren ineens 2 foto's meer haha.
    Mooi huis!!!
    Hopelijk houdt je accu t nog even vol!

  • 10 Maart 2009 - 15:20

    Suzanne Van Loon:

    Haha ja klopt ;) Ik heb nog een kwartiertje denk ik! Maar dat verhaal.. ja was precies hetzelfde als met dat konijn in Renesse. Beetje jammer haha! En ze hebben hier ook hele schattige hondjes, dus ik neem die denk ik ook maar weer mee naar huis! En het huis is mooi ja! Wel primitief vergeleken met thuis, maar het is zeker goed te doen!

  • 10 Maart 2009 - 15:40

    Laurie:

    Suuuuss!!

    Omg wat een super leuke verhalen! En de fotos echt het is daar zo mooi! En die negerkindjes zo schattig! Snap wel dat je aan bepaalde dingen moet wennen! :| Maar echt onwijs leuk om allemaal mee te maken! Ben tros op u bro! We doen snel weer even bellen! :D

    Veel liefss! xxx Lauwe

  • 10 Maart 2009 - 15:42

    Erwin:

    Nou Suus, dat klinkt als een hele mooie belevenis!! je zal ook nog wel een keertje vaker verbranden denk ik zo ;) het is in ieder geval beter vertoeven als hier in de regen en gevoelstemperatuur van rond de 0 graden :(
    Geniet ervan!! en we zien het volgende verhaal weer met plezier tegemoet ;)

    xx Erwin

  • 10 Maart 2009 - 15:44

    Anoek:

    Hee suzanne, leuk bericht:d! Super om te lezen wat je allemaal al hebt gedaan! De foto's zien er ook erg leuk uit, lief die negerkindjes^^! Ook heerlijk op het strand...jaloerssss... hier ist maar regenachtig bluh! Gelukkig heb ik ook een negerkindje op me werk dus heb ik ook n btje t ghana gevoel haha:d!
    Zoals je miss al gelezen had, heb ik een fout in me simkaart:( kan nie belle!...
    Ik wacht weer vol spanning af op je volgende berichtje!

    Dikke kus
    Genieten maar!!!

  • 10 Maart 2009 - 15:46

    Anoek:

    Eeeej weer meer fotos:d lekker zwembadje joh! En jij heb straks wel spieren door dat roeien haha!

  • 10 Maart 2009 - 15:51

    Anoek:

    Eeeej weer meer fotos:d lekker zwembadje joh! En jij heb straks wel spieren door dat roeien haha!

  • 10 Maart 2009 - 16:46

    Fianceej:

    Blij om iets van je te horen hoor!!! Super gaaf wat je allemaal meemaakt!!!

    Geniet!!!

    X

  • 10 Maart 2009 - 17:24

    Maryse:

    Heey Suus..

    Ik ben echt jaloers op jullie.. Zou ook wel daar willen zitten.. Maar tog ook niet..
    Nou iig heel veel plezier daar.. Ik blijf je verhalen volgen en ik zal af en toe wel reageren enzo..

    Dikke Kus..
    Maryse-pyse..

  • 10 Maart 2009 - 18:58

    Mark:

    Hey Suus!

    Klink lekker daar....
    zitten wij hier weer in de regen.... zucht!
    Mja veel plezier iig en niet te veel kleine negertjes mee naar huis nemen hè! haha! ;)

    Xmark(K)

  • 10 Maart 2009 - 21:58

    Don:

    Het was me een verhaal.. niet normaal.. maar wel erg gaaf om te lezen..
    Bizar hoe de mensen daar leven.. maar aan de andere kant ook wel erg mooi.. ben benieuwd hoe je stage straks zal bevallen..

    Leuke foto's trouwens ook!
    Nog een fijne tijd daar meis!!

    Don

  • 10 Maart 2009 - 23:15

    Ekkie :

    ziet er mooi uit dat land ghana hoop dat jullie inmiddels gewend zijn aan de hitte suc6 nog met jullie stage en tot gauw mijn lieve nep dinnie

  • 11 Maart 2009 - 08:37

    Ad En Willy:

    Hoy Suusje
    Kijk maar uit dat je niet valt voor zo'n mooie namlium!!Jij zult trouwens ook niet lang 'n blafano zijn met al die zon en hitte.
    Werken zal nog tegenvallen misschien.
    Succes daarmee en 'n leuke tijd verder.
    Groetjes Ad en Willy

  • 11 Maart 2009 - 15:29

    Pringel:

    woooow brothaaa, relaxed dat het daar zo relaxed is:D...wat een verhaal heej ben wel jaloers op u hoor..echt hele andere cultuur und dat zwembad woooow ziet er wel behaaglijk uit:P! hopelijk gaat het goed met u..bel je snel weer om te gossipen awh..
    koesch i to tha ngel

  • 11 Maart 2009 - 15:45

    Joost Van Den Bosch:

    Hee Suus!

    Leuk om allemaal te lezen wat je allemaal al hebt meegemaakt en hoe het levent daar in Ghana is. Het is wel heel anders dan hier merk ik :P
    Veel plezier nog en ik zie vanzelf wel je volgend berichtje op deze pagina verschijnen.

    X

    PS. Leuke foto's hoor.

  • 11 Maart 2009 - 21:05

    Marlies:

    Hoi lieve Suzanne, wat een geweldige verhalen al na 1 week! Ik hoop dat je snel weer op Internet kunt want het leest als een spannend boek. Heel veel plezier!
    liefs, Marlies

  • 13 Maart 2009 - 19:02

    Marieke:

    eej suus,

    wat een verhaal zeg en wat leuk dat je het zo erg naar je zin hebt. ben erg benieuwd hoe het daar strax allemaal in het echt is. veel plezier komende week in het ziekenhuis.

    xxx marieke

  • 15 Maart 2009 - 18:25

    Peter:

    Hoi Suzanne, wat een geweldig iets om zo op stage te gaan!
    Jammer dat je ziekjes was, maar wel een ding wat je in je leven mee moet maken!

    Echt super tof, geniet ervan!!

  • 16 Maart 2009 - 10:10

    Men:

    Oh Suuz, fotooo's! :) Wat ziet het er geweldig uit!! En die kindjes, aiai... echt heel erg lief! Ik zie trouwens al wel dat jij volgende jaar prima die 100km met mij mee kan gaan roeien haha ;) Hoe is het in het ziekenhuis bevallen? Erg heftig? Genietse he!
    Dikke kus

  • 17 Maart 2009 - 20:51

    Ontbindingsvrind:

    ouweeeee die rastaman is da BOMMMM..die wil ik als gedenk aan de weddenschap!!!
    nice u even gesproken te hebben vrind..ik wens u veel plezier daar met 30 graden (niet poepen bro),it's not fear!!ik spreek uwen gebruinde poirot schnell wiedaa..good luck met je stage en rastavrindjes!!!

    lataaaaaaaaaaa koesch ingeling(L)

  • 19 Maart 2009 - 08:02

    Mariska:

    Leuk allemaal zeg!!! Geniet ervan! x

  • 21 Maart 2009 - 17:23

    Coen:

    Supergave foto's echt mooi!!!

    X

  • 23 Maart 2009 - 20:37

    Nep Vriendje Suz :

    ha suz en de rest coole fotos en videos geniet ervan maar werk ook goed maar dat doen jullie wel zal bij zijn als je terug bent in ned suz tot snel xxx groetje je nep vriendje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 03 Jan. 2009
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 38541

Voorgaande reizen:

08 Juni 2014 - 08 December 2014

Living the good life @ Aruba!

07 Maart 2014 - 05 April 2014

Zuid Afrika!

12 Augustus 2013 - 07 September 2013

Maleisie!

15 September 2011 - 05 Oktober 2011

Adventure girls in Indonesia

12 Mei 2010 - 10 Juni 2010

Backpakken in Thailand

01 Maart 2009 - 11 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: