Alweer over de helft! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Suzanne Loon - WaarBenJij.nu Alweer over de helft! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Suzanne Loon - WaarBenJij.nu

Alweer over de helft!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

22 April 2009 | Ghana, Accra

Hallo iedereen!

Nu dan mijn berichtje wat ik er 3 weken geleden al op had willen zetten ;)
Ondertussen is het gewoon al week 8 van de 15.. De weken vliegen om! Ik had eigenlijk ook wel verwacht dat ik me af en toe zou vervelen, maar elke dag zit zo vol weer. Net zo druk als thuis ;) Alleen zit de dag nu vol met stage/project, dan zwemmen, en dan ‘s avonds ook weer leuke dingen doen.
Maandag en dinsdag en vrijdag werken we aan ons project. Anouk en ik staan op het malariaproject, en dat houdt eigenlijk in dat we op het eiland Alork pem voorlichting geven over malaria, aan basisschoolkinderen. En dit dan spelenderwijs. Deze lessen hebben we zelf in elkaar gezet, en we willen als eindproduct een voorlichtingsprogramma uitwerken, zodat ze deze op de basisscholen kunnen gebruiken. En we doen dit project ook samen met Naut en Marjolein, andere Nederlandse studenten. Vorige weken zijn we begonnen met het lesgeven. Ik vond het wel spannend, lesgeven aan Ghanese kindjes. Maar het is echt superleuk, we geven de lessen in het Engels, en de leraar vertaalt het voor de kinderen. De anderen van onze groep werken aan een ander project, over hygiëne. En hier gaan wij vanaf volgende week ook aan meewerken.
En op woensdag en donderdag lopen we stage in het ziekenhuis. Ik heb nu 3 weken op de General gestaan. De algemene afdeling. Hier stonden we met zn 3en, en er was werkelijk niets te doen. Gelukkig is er ook een children’s playroom, ook opgezet door de studenten die er nu zitten. En daar hebben we veel van onze tijd doorgebracht. De kindjes die dan mee mogen spelen, zie je echt opknappen van het spelen. Ze krijgen aandacht, en ze hebben speelgoed waar ze zich mee kunnen vermaken.
Daarna ben ik samen met Melanie op de geboortekliniek begonnen. Dit is aan het einde van onze straat. Hier komen ’s woensdags zwangere vrouwen voor meten van de buikomvang, gewicht en bloeddruk, en vaccinaties. Ik heb hier al vaccinaties mogen geven, en hiv-testen mogen afnemen. En donderdags is het wegen van kinderen van 0-5 jaar, en ook vaccinaties geven aan pasgeboren kinderen. En we mogen hier eigenlijk het meeste wel doen. Dus dat is superleuk. En de collega’s zijn ook heel leuk, we zijn meteen uitgenodigd om bij een collega te komen eten, en een andere nodigde ons al uit om mee te gaan stappen. En ik heb nu ondertussen ook op de kraamafdeling gestaan. Maar dat staat in mijn vorige verhaaltje weer ;)
Verder liggen we erg vaak bij Tsjarley’s. Het zwembad. Omdat we toch een bruin laagje moeten kweken. En het regenseizoen is ondertussen ook begonnen, dus ’s nachts regent het best vaak, dus mijn was is ook al vaak natgeregend. Maar de dagen dat de zon nog schijnt, moeten we wel profiteren. Dus is dat een goede reden om nu zoveel mogelijk tijd door te brengen bij Tsjarley’s. Verder zijn we hier absoluut niet lui, mocht je dat nu denken. ;) We hebben een trainingsschema opgezet. En elke dag proberen we of hard te lopen aan het strand, of naar het zwembad, of baantjes trekken, of buikspieren trainen. Want we willen allemaal bruin en slank terugkomen haha! Alleen lukt het niet erg met al dat lekkere eten hier. Nouja, lekkere tussendoortjes. We eten nog steeds veel rijst en pasta, en fruitsalade of knakworstjes. Maar er zijn hier ook heerlijke ijsjes, die smaken naar milkshake. Fanice. Daar zijn we allemaal aan verslaafd, net als aan de plaatselijke bananenchipjes en chocoladekoekjes.
We zijn ook al bij de Chief geweest. Het dorpshoofd. Dit was erg formeel, we kwamen bij hem thuis. En hij zat echt in een soort van troon, en wij daar omheen. En we begonnen met een ritueel, allemaal uit hetzelfde glas appelsap drinken, zodat je zeker weet dat er geen vergif in zit. En hierna hebben we uitgelegd wat we hier in Ghana komen doen, wat ons project inhoudt etc.
We hebben hier ook 1 fiets voor ons 6en. En we gaan ook vaak met de fiets naar het zwembad of naar de geboortekliniek, en het is al 3x bij mij voorgekomen dat de fiets er ineens niet meer stond. En wij denken dan meteen dat hij is gestolen, maar Ghanezen zijn daar wat simpeler in. Als die een fiets zien staan, die niet op slot staat, en ze moeten naar de markt of iets dergerlijks, nemen ze die fiets gewoon mee en zetten ze die later weer gewoon terug..
Maar binnenkort toch maar een slot kopen..
Een paar weekenden terug ben ik met Judith inkopen gaan doen in Accra. De hoofdstad van Ghana. En blijkbaar zijn wij de 2 meest verstrooiden van het stel. Dus de thuisblijvers hadden er al weinig vertrouwen in dat we heelhuids terug zouden komen. Maar we gingen ook met de jongens ( Stijn, Naut en Edwin ), en die wisten wel welke trotro we moesten nemen, en waar we over moesten stappen. Maar in Accra wilden hun naar de Craftmarkt om souvenirs te kopen, en Judith en ik wilden kleren en sieraden shoppen. Dus hadden we afgesproken om bij de shoprite (shoppingmall) weer te meeten. Dus wij waren na een uurtje bij de shoprite, en ondertussen zaten de jongens in een trotro die de toeristische route nam, en die wisten niet meer waar ze waren. Dus wij zouden dan zelf wel teruggaan. Maar dat liep dus weer helemaal mis. Wij kwamen ook in een trotro die ons verkeerd begreep, en we reden ineens langs het strand, en langs allerlei plaatsen die we niet kenden. Dus uitgelegd aan de chauffeur dat we naar Ada Foah moesten. En uiteindelijk kwam er dus uit dat hij dacht dat we naar een ander plaatsje moesten. Dus hij stuurde een mannetje met ons mee, die ons naar de goede trotro bracht. En toen 4u later dan de planning zaten we in de goede trotro. Gelukkig waren de jongens ook fout gereden, en waren die ook pas rond 7u thuis. Maar zo houden we ons imago als warhoofden wel weer hoog. En wij willen ook met z’n 2en naar het Noorden van Ghana om daar rond te trekken in onze 2 weken vakantie, dat wordt dus nog wat!
Verder vermaken we ons hier nog prima, we hebben al best veel bekenden hier in Ada Foah. En we gaan geregeld naar de andere studenten voor de gezelligheid. En ondertussen ben ik al best wel gewend aan alle hagedissen en kikkers in de tuin, en de kakkerlakken die ons soms verrassen in de douche en de wc, en als het water het soms een hele dag niet doet, of het licht. Ik heb ook al wat kaartjes binnengekregen, dus onze kamer begint al wat mooier te worden, en we hebben al flink wat souvenirs en leuke dingen gekocht voor de kamer.
Als ik hier over straat loop, heb ik ook echt het idee dat het hier een grote kinderboerderij is. Het gezellige knusse gevoel, iedereen zegt hallo, je kent al redelijk wat mensen. En volgens mij lopen er evenveel geiten rond als mensen. En heel veel jonge honden en kippen. Het voelt ook echt als ons eigen huis ondertussen.
We hebben hier in de straat ook een naaister, en op de markt kan je echt superveel mooie Afrikaanse stofjes kopen, dus elke week gaan we wel naar de markt om stof te kopen, en dan kan je bij de naaister jurkjes, rokken of shirtjes laten maken. Ik heb tot nu toe een jurkje en een rok, en de anderen ook zoiets. Maar ze hebben het echt enorm druk nu er steeds 8 blanke meiden langskomen voor jurkjes. :)

En bedankt voor al jullie reacties! Vind ik echt leuk om te lezen!
Dit was het weer!

Liefs,
Suzanne

• 22 April 2009 - 15:52

Petra :

Heey Suuz

Je verhalen zijn echt super.. Klinkt allemaal zo mooi! geniet er nog van het is zo voorbij!!

Liefs Petra

• 22 April 2009 - 15:58

Lieve suus,

Jeetje, nu al over de helft, het vliegt idd heel snel om!Je bent wel goed gekleurd, joh, ben jaloers...:-(
    Nog veel plezier, nu het nog kan, het is zo voorbij!

Liefs van ons!

• 22 April 2009 - 16:00

Lieve suus,

(de onderste regel klopte niet helemaal...)

Nog heel veel plezier en veel genieten nu het nog kan, want het is zo voorbij!

Liefs van ons!

• 22 April 2009 - 17:15

India:

jooo suzer!
    super dat je het zo naar je zin hebt! (ik had het je beloofd he:P)

En die lieve grace lekker gekookt voor jullie! doe ze maar de groetjes, dat was echt een tweede moeder voor ons allemaal!

geniet nog van iedere minuut! en als je nog tips nodig heb voor je reis naar het noorden, je weet me te vinden he!

dikke kuss

• 22 April 2009 - 17:25

Mandy:

Suzel! Ik word echt met het verhaal dat je post jaloerser op je... Wat zien alle foto's er ook ontzettend mooi uit! En op bezoek bij een chief, wat stoer! Ga je op je verjaardag nog iets speciaals doen daar? xxx

• 22 April 2009 - 18:40

Lieke:

Heej lieve suus!!
    Superleuk verhaal weer! En heerlijk die foto's; wat zijn het er veel!! Typisch Suzanne ;) Maar ik heb ze wel allemaal bekeken! :)
    Enne die trotro... Doet me denken aan een dagje negninevehcs (A)

We bellen, liefs

• 22 April 2009 - 20:29

Anoek:

Leuk verhaal weer:d! En wat een leuke foto's joh, ziet er wel schattig uit hoor dat kinderopvang huisje!:D Die kindjes zijn zooo schattig!! Super dat je het zo goed na je zin hebt:d! Have fun!!

• 23 April 2009 - 17:00

Don:

Hele leuke verhalen Suus, en erg leuke foto's!!

• 23 April 2009 - 17:57

Lian:

Gelukkig weer een mooi verhaal en prachtige foto's. Neem voor mij ook maar een mooi fleurig jurkje mee naar huis. Door die foto's kun je je pas echt een voorstelling maken hoe het allemaal echt is.
    Veel plezier verder.
    Lieve groetjes.....

• 29 April 2009 - 16:54

Jac & Marlies:

Hi, wat een leuk verhaal met zoveel enthousiasme dat het net lijkt of we erbij zijn. Nog heel veel plezier en oppassen dat je niet de (10e) vrouw van de chief wordt!!!
    xxx

• 01 Mei 2009 - 21:31

Hanny En Dieke Juch:

Suzanne van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Jullie zijn nu in noord Ghana een leuk weekend en week gewenst!!

• 04 Mei 2009 - 09:36

Carin:

Hee Suzer,
    Ik lees het nu pas, omdat ik op vakantie was! Maar leuk verhaaltje en zeer mooie foto's! Op die spring foto doe jij het het beste! haha

Eeh ik ga morgen je proberen te bellen! Kunnen we weer even bijkletsen!

XXX

• 04 Mei 2009 - 12:14

Martin En Annie:

Ha die Suzanne!

Wat geweldig om jouw verhalen te lezen! In combinatie met de plaatjes schep je een heel mooi en sfeervol beeld van je verblijf. Je proeft in iedere zin hoezeer je je inmiddels thuis voelt daarginds en van de foto's straalt het genieten af.
    Het bijzondere van de hele onderneming is denk ik dat je in Ada Foha echt iets voor de plaatselijke bevolking kan betekenen. Geen wonder dat ze jullie met zoveel warmte (letterlijk en figuurlijk), belangstelling en gastvrijheid omringen.
    En dan morgen je 21e verjaardag, dat wordt vast een unieke en feestelijke dag.
    Van harte gefeliciteerd en heel veel plezier gewenst.
    En uiteraard heel veel succes met al het goede werk wat je daar verricht.

liefs, Martin en Annie

• 05 Mei 2009 - 09:48

Lieve suus!

Gefeliciteerd met je verjaardag en hopelijk heb je een leuke verjaardag daar!
    Geniet ervan en veel plezier!

Dikke kus van ons!

• 05 Mei 2009 - 17:15

Ineke:

Hoi Suzanne,

Hartelijk gefeliciteerd met je 21e verjaardag!
    Nog veel plezier.

Groetjes

Wim en Ineke

• 05 Mei 2009 - 19:14

Ton En Rina:

Hallo Suzanne.
    Vandaag is jouw verjaardag dus eerst van harte gefeliciteerd op deze bijzondere dag. Dat is het toch als je 21 wordt.
    Ik hoop dat ze het daar heel leuk en gezellig hebben gemaakt voor je en dat ze ook de cadeautjes niet vergeten zijn.
    De tijd gaat wel heel erg snel. Nog maar 5 weken en dan kom je weer thuis.
    Help de mensen nog maar met hele goede voorlichting, zodat er ook echt wat blijft hangen en als er volgend jaar weer op stage gaan ze nog heel goed weten wat jullie ze hebben bijgebracht.
    Geniet nog van een hele fijne tijd daar en van al die kindertjes. Mijn hart smelt als ik zo die foto's zie.
    Heel veel lieve groetjes van alle Engeltjes.

• 06 Mei 2009 - 21:46

Dieke En Hanny Juch:

Suzanne van harte gefelicteerd met je verjaardag! Een fijne week gewenst met elkaar1 groetjes ex Ghanagangers.

• 19 Mei 2009 - 15:03

Wim En Ineke:

Hoi Suzanne,

Bedankt voor je leuke kaart.Het aftellen is begonnen. Nog ruim 3 weken te gaan.Geniet er nog maar lekker van.

Wim en Ineke